W tym poradniku przyjrzymy się zjawisku frontstallingu i sposobom jego uniknięcia. Zapraszamy do lektury.
Przepadanie latawca w przód to zjawisko w którym, latawiec spada lecąc w twoim kierunku.
Zwykle wiatr wywiera większe ciśnienie od spodu poszycia latawca niż od górnej, zewnętrznej strony. Dzięki temu możliwe jest unoszenie się latawca, napinanie linek i w konsekwencji generowanie mocy (rysunek 1).
Jednak w kilku sytuacjach wiatr może ustać lub wywierać większe ciśnienie na zewnętrzną część czaszy latawca (rysunek2). Spowoduje to, że kite zacznie spadać w twoim kierunku. Linki stają się całkowicie luźne i tracisz kontrolę nad skrzydłem. Większość występujących przypadków frontstallingu jest jednak tak mała, że możesz ich nawet nie zauważyć. Latawiec po nieznacznym przepadnięciu dryfuje z powrotem na krawędź okna wiatrowego i samoczynnie wraca do wyjściowych parametrów pracy. W niektórych sytuacjach przepadanie będzie większe i trudniejsze do opanowania.
Możliwe jest odzyskanie kontroli nad latawcem po całkowitym wyluzowaniu linek pod warunkiem, że zareagujesz szybko. Jak tylko zauważysz, że linki mocy tracą napięcie, cofnij się pod wiatr oddalając się od latawca. Tak by napiąć linki. Można to zrobić pieszo lub podczas pływania. Im szybciej napniesz linki, tym szybciej odzyskasz kontrolę nad latawcem. Jeśli nie zareagujesz dojdzie do przepadnięcia oraz splątania linek. Gdy latawiec spadnie a linki się pooplątają, bądź gotów do użycia zrywki. Możliwe że latawiec zacznie kręcić loopy w sytuacji gdy linka zaczepi się o ucho latawca, bądź w bardziej ekstremalnej sytuacji o pływak lub sam drążek baru. Ważne aby pamiętać, że można nie odzyskać kontroli nad latawcem po dużym frontstallingu. Latawiec może spaść gdziekolwiek, a linki mogą się zaplątać.
Ponieważ nie zawsze da się zapobiec upadkowi latawca do wody. Przyjrzymy się różnym przyczynom frontstallingu i sposobom ich uniknięcia. Bardzo słaby wiatr jest częstą przyczyną przepadania latawca. Jeśli wiatr osłabnie zbyt mocno, latawiec nie będzie w stanie unieść własnego ciężaru. Aby temu zapobiec, monitoruj napięcie linek mocy. Kiedy w optymalnych warunkach twój latawiec ma dobrą siłę nośną, poczujesz to jako napięcie w linkach mocy. Natomiast gdy siła nośna latawca maleje, poczujesz jak zanika napięcie linek środkowych. W takiej sytuacji, steruj latawcem by ten poruszał się w naprzemiennie w boki tworząc ósemkę i odzyskał napięcie w linkach. Jeśli wiatr ma siłę kilku węzłów, być może będziesz musiał cały czas pracować barem i utrzymywać latawiec w ruchu.
Kolejnym powodem przepadania latawca jest nierówny, szkwalisty wiatr. Wiatr który nagle osłabnie, lub zmienia kierunek może zawiać w górną część latawca. Szybka zmiana kierunku wiatr, skieruje latawiec w stronę osoby sterującej. Innym z powodów jest wiatr wiejący przez przeszkody lub odbicie się wiatru od klifu. Dlatego najlepszym miejscem na pływanie będzie spot z wiatrem od morza (onshore), wzdłuż brzegu (sideshore) oraz niewysokimi przeszkodami na brzegu. Jak czytać wiatr opisaliśmy w tym artykule.
Należy unikać porywistych spotów, jednak jeśli nagle napotkasz szkwaliste warunki, istnieje kilka sposobów radzenia sobie. Nie trzymaj latawca w zenicie. Przepadanie skrzydła z 12 może sprawić, że spadnie on w dowolne miejsce okna wiatrowego co jest nieprzewidywalne. Gdy będziesz trzymać latawiec na boku 45 stopni nad wodą, jest on nieco bardziej przewidywalny. Z latawcem na boku, łatwiej oddalić się od niego i odzyskać napięcie w linkach.
Jeśli robisz sesję w szkwalistym wietrze, pamiętaj, że pływanie jest lepszym rozwiązaniem niż stanie w miejscu. Poruszając się, niwelujesz cechy szkwalistego wiatru. Gdy pływasz tworzy się tak zwany wiatr pozorny (rysunek 3). Wiatr pozorny to suma oddziałowująca siły wiatru rzeczywistego, który w omawianym przypadku jest szkwalisty, oraz wiatru własnego czyli wiatru wywołanego przez pęd przemieszczającego się latawca z riderem. Połączenie dwóch powyżej omawianych wiatrów sprawi, że otrzymamy na halsie wiatr pozorny o lepszej charakterystyce niż stojąc w miejscu i łapiąc szkwalisty wiatr rzeczywisty. Praktycznie niemożliwe jest wystąpienie frontstallingu, podczas poruszania się w bok lub pod wiatr ostrząc. Jeśli latawiec przepadł podczas płynięcia oznacza to, że siła wiatru drastycznie spadła i niemożliwe będzie kontynuowanie pływania.
Inną potencjalną przyczyną przepadania latawca jest zbyt szybkie płynięcie z wiatrem lub w kierunku latawca. Wjeżdżając w latawiec, linki się luzują, tracisz poczucie mocy halsie i jeśli znalazłeś(aś) się zbyt blisko pod latawcem ten spadnie na głowę. Może się to zdarzyć podczas pływania na foilu, jeśli lewitujesz z wiatrem zbyt długo. Foil wytwarza tak małe opory i tak dużą siłę nośną, że można z łatwością zbliżyć się do latawca nie korzystając z jego mocy.
Frontstalling ma miejsce również, podczas lądowania skoków z dużą prędkością, zwłaszcza po wykonaniu loopów. Na szczęście jest z tej sytuacji łatwe wyjście. Jeśli podczas lądowania zobaczysz luźne linki mocy, natychmiast zacznij ostrzyć krawędzią deski pod wiatr odjeżdżając od latawca (rysunek 4). Ze względu na dużą prędkość, powinieneś być w stanie szybko odjechać od kite i ponownie napiąć linki. Jeśli dojdzie do splątania linek lub zahaczenia linki o uzdę skrzydła, bądź gotów do użycia zrywki.
Inną przyczyną frontstallingu jest przelot latawca poza krawędź okna wiatrowego, inaczej mówiąc gdy ten wlatuje za plecy. Gdy tak się stanie możliwe jest wyeksponowanie górnej części poszycia latawca na wiatr. Najczęstszą sytuacją gdy tak się dzieje, jest skok. Siła wiatru pozornego wzrasta podczas lądowania, co umożliwia latawcowi zbliżyć się w twoją stronę. Wówczas dochodzi do wahadła, podczas którego „wpadasz” pod latawiec. Można temu zapobiec, za pomocą odpowiedniemu sterowaniu. Aby latawiec skierować na zawietrzną w stosunku do sterującego, należy podczas lądowania skoku kite skierować mocno w bok, tubą główną do dołu (upside down position), lub nawet wykonać heliloopa. Jak poradzić sobie z lądowaniem opisaliśmy w poradniku dotyczącym skoków.
Jeśli wiatr jest bardzo słaby, o sile 3-6 węzłów, możesz spowodować przepadanie latawca do przodu, bez wyczucia zaciągając bar.
Większość współczesnych latawców została gruntownie przetestowana i opracowana pod kątem odporności na frontstalling. Przy przyzwoitych warunkach, latawiec nie powinien przepadać i sprawnie wychodzić z małych przepadnięć. Jeśli twój latawiec często frontstalluje przy dobrym wietrze, oznacza to problem. Możliwe, że latawiec został źle naprawiony, posiada źle strymowany bar lub jest to stara konstrukcja.
Mamy nadzieję, że powyższy wpis wyjaśnił czym jest frontstalling oraz pomoże jak sobie z nim radzić. Życzymy Wam dobrych sesji w nadchodzącym sezonie.
Dodaj komentarz