Czym jest frontstalling i jak mu zapobiec

separator

Opublikowano: 4 maja 2022

Co to frontstalling?

W tym poradniku przyjrzymy się zjawisku frontstallingu i sposobom jego uniknięcia. Zapraszamy do lektury.


frontstalling
Prawdziwa równowaga 🙂

Przepadanie latawca w przód to zjawisko w którym, latawiec spada lecąc w twoim kierunku.

Zwykle wiatr wywiera większe ciśnienie od spodu poszycia latawca niż od górnej, zewnętrznej strony. Dzięki temu możliwe jest unoszenie się latawca, napinanie linek i w konsekwencji generowanie mocy (rysunek 1).


frontstalling prawidłowa pozycja latawca
Rysunek 1

Jednak w kilku sytuacjach wiatr może ustać lub wywierać większe ciśnienie na zewnętrzną część czaszy latawca (rysunek2). Spowoduje to, że kite zacznie spadać w twoim kierunku. Linki stają się całkowicie luźne i tracisz kontrolę nad skrzydłem. Większość występujących przypadków frontstallingu jest jednak tak mała, że ​​możesz ich nawet nie zauważyć. Latawiec po nieznacznym przepadnięciu dryfuje z powrotem na krawędź okna wiatrowego i samoczynnie wraca do wyjściowych parametrów pracy. W niektórych sytuacjach przepadanie będzie większe i trudniejsze do opanowania.


frontstalling nieprawidłowy kąt natarcia latawca w stosunku do wiatru
Rysunek 2

Jak reagować w sytuacji wystąpienia frontstallingu?

Możliwe jest odzyskanie kontroli nad latawcem po całkowitym wyluzowaniu linek pod warunkiem, że zareagujesz szybko. Jak tylko zauważysz, że linki mocy tracą napięcie, cofnij się pod wiatr oddalając się od latawca. Tak by napiąć linki. Można to zrobić pieszo lub podczas pływania. Im szybciej napniesz linki, tym szybciej odzyskasz kontrolę nad latawcem. Jeśli nie zareagujesz dojdzie do przepadnięcia oraz splątania linek. Gdy latawiec spadnie a linki się pooplątają, bądź gotów do użycia zrywki. Możliwe że latawiec zacznie kręcić loopy w sytuacji gdy linka zaczepi się o ucho latawca, bądź w bardziej ekstremalnej sytuacji o pływak lub sam drążek baru. Ważne aby pamiętać, że można nie odzyskać kontroli nad latawcem po dużym frontstallingu. Latawiec może spaść gdziekolwiek, a linki mogą się zaplątać.



Przyczyny występowania fronstallingu

Ponieważ nie zawsze da się zapobiec upadkowi latawca do wody. Przyjrzymy się różnym przyczynom frontstallingu i sposobom ich uniknięcia. Bardzo słaby wiatr jest częstą przyczyną przepadania latawca. Jeśli wiatr osłabnie zbyt mocno, latawiec nie będzie w stanie unieść własnego ciężaru. Aby temu zapobiec, monitoruj napięcie linek mocy. Kiedy w optymalnych warunkach twój latawiec ma dobrą siłę nośną, poczujesz to jako napięcie w linkach mocy. Natomiast gdy siła nośna latawca maleje, poczujesz jak zanika napięcie linek środkowych. W takiej sytuacji, steruj latawcem by ten poruszał się w naprzemiennie w boki tworząc ósemkę i odzyskał napięcie w linkach. Jeśli wiatr ma siłę kilku węzłów, być może będziesz musiał cały czas pracować barem i utrzymywać latawiec w ruchu.

Kolejnym powodem przepadania latawca jest nierówny, szkwalisty wiatr. Wiatr który nagle osłabnie, lub zmienia kierunek może zawiać w górną część latawca. Szybka zmiana kierunku wiatr, skieruje latawiec w stronę osoby sterującej. Innym z powodów jest wiatr wiejący przez przeszkody lub odbicie się wiatru od klifu. Dlatego najlepszym miejscem na pływanie będzie spot z wiatrem od morza (onshore), wzdłuż brzegu (sideshore) oraz niewysokimi przeszkodami na brzegu. Jak czytać wiatr opisaliśmy w tym artykule.

Należy unikać porywistych spotów, jednak jeśli nagle napotkasz szkwaliste warunki, istnieje kilka sposobów radzenia sobie. Nie trzymaj latawca w zenicie. Przepadanie skrzydła z 12 może sprawić, że spadnie on w dowolne miejsce okna wiatrowego co jest nieprzewidywalne. Gdy będziesz trzymać latawiec na boku 45 stopni nad wodą, jest on nieco bardziej przewidywalny. Z latawcem na boku, łatwiej oddalić się od niego i odzyskać napięcie w linkach.

Jeśli robisz sesję w szkwalistym wietrze, pamiętaj, że pływanie jest lepszym rozwiązaniem niż stanie w miejscu. Poruszając się, niwelujesz cechy szkwalistego wiatru. Gdy pływasz tworzy się tak zwany wiatr pozorny (rysunek 3). Wiatr pozorny to suma oddziałowująca siły wiatru rzeczywistego, który w omawianym przypadku jest szkwalisty, oraz wiatru własnego czyli wiatru wywołanego przez pęd przemieszczającego się latawca z riderem. Połączenie dwóch powyżej omawianych wiatrów sprawi, że otrzymamy na halsie wiatr pozorny o lepszej charakterystyce niż stojąc w miejscu i łapiąc szkwalisty wiatr rzeczywisty. Praktycznie niemożliwe jest wystąpienie frontstallingu, podczas poruszania się w bok lub pod wiatr ostrząc. Jeśli latawiec przepadł podczas płynięcia oznacza to, że siła wiatru drastycznie spadła i niemożliwe będzie kontynuowanie pływania.


 Frontstalling wiatr pozorny
Rysunek 3

Kierunek płynięcia a przepadanie latawca

Inną potencjalną przyczyną przepadania latawca jest zbyt szybkie płynięcie z wiatrem lub w kierunku latawca. Wjeżdżając w latawiec, linki się luzują, tracisz poczucie mocy halsie i jeśli znalazłeś(aś) się zbyt blisko pod latawcem ten spadnie na głowę. Może się to zdarzyć podczas pływania na foilu, jeśli lewitujesz z wiatrem zbyt długo. Foil wytwarza tak małe opory i tak dużą siłę nośną, że można z łatwością zbliżyć się do latawca nie korzystając z jego mocy.

Frontstalling ma miejsce również, podczas lądowania skoków z dużą prędkością, zwłaszcza po wykonaniu loopów. Na szczęście jest z tej sytuacji łatwe wyjście. Jeśli podczas lądowania zobaczysz luźne linki mocy, natychmiast zacznij ostrzyć krawędzią deski pod wiatr odjeżdżając od latawca (rysunek 4). Ze względu na dużą prędkość, powinieneś być w stanie szybko odjechać od kite i ponownie napiąć linki. Jeśli dojdzie do splątania linek lub zahaczenia linki o uzdę skrzydła, bądź gotów do użycia zrywki.


Frontstalling Ostrzenie
Rysunek 4

Inną przyczyną frontstallingu jest przelot latawca poza krawędź okna wiatrowego, inaczej mówiąc gdy ten wlatuje za plecy. Gdy tak się stanie możliwe jest wyeksponowanie górnej części poszycia latawca na wiatr. Najczęstszą sytuacją gdy tak się dzieje, jest skok. Siła wiatru pozornego wzrasta podczas lądowania, co umożliwia latawcowi zbliżyć się w twoją stronę. Wówczas dochodzi do wahadła, podczas którego „wpadasz” pod latawiec. Można temu zapobiec, za pomocą odpowiedniemu sterowaniu. Aby latawiec skierować na zawietrzną w stosunku do sterującego, należy podczas lądowania skoku kite skierować mocno w bok, tubą główną do dołu (upside down position), lub nawet wykonać heliloopa. Jak poradzić sobie z lądowaniem opisaliśmy w poradniku dotyczącym skoków.


MHF8452

Jeśli wiatr jest bardzo słaby, o sile 3-6 węzłów, możesz spowodować przepadanie latawca do przodu, bez wyczucia zaciągając bar.

Większość współczesnych latawców została gruntownie przetestowana i opracowana pod kątem odporności na frontstalling. Przy przyzwoitych warunkach, latawiec nie powinien przepadać i sprawnie wychodzić z małych przepadnięć. Jeśli twój latawiec często frontstalluje przy dobrym wietrze, oznacza to problem. Możliwe, że latawiec został źle naprawiony, posiada źle strymowany bar lub jest to stara konstrukcja.

Mamy nadzieję, że powyższy wpis wyjaśnił czym jest frontstalling oraz pomoże jak sobie z nim radzić. Życzymy Wam dobrych sesji w nadchodzącym sezonie.

Zapraszamy do sprawdzenia innych wpisów na blogu CapeKite

wyróżnik cape kite

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

wyróżnik cape kite

Przeczytaj także o tym:

Porady

Red Bull King of the Air 2023 – Startują Najbardziej Ekstremalne Zawody Kitesurfingowe

Kitesurfing to nie tylko sport – to połączenie siły wiatru, fal morskich i odwagi śmiałków, którzy zdobywają przestworza przy pomocy...
Czytaj dalej
Porady

Zawody kite Red Bull Megaloop zakończone

Wreszcie nadszedł ten moment! Wiatr o dużym nasileniu w końcu zawitał do Zandvoort w Holandii, gdzie 16 światowej klasy kitesurferów...
Czytaj dalej
Porady

Historia kite. Kitesurfing w 1987 roku

Jesteście gotowi na kawał historii kite? Zapraszamy Was do wehikułu czasu. Zobacz jak wyglądał kitesurfing w 1987 roku. Te filmy...
Czytaj dalej
Porady

Nowa kolekcja North Kiteboarding na rok 2024. Powrót do korzeni NORTH SAILS

North Kiteboarding i identyfikacja spójna z grupą North Sails Pływamy bez ograniczeń. Naciskamy na bariery i wszystko, co nas ogranicza....
Czytaj dalej
Porady

Potrójny kiteloop. Lorenzo Casati tworzy historię kite

Potrójny kiteloop w szalonych warunkach Świat kitesurfingu jest pełen emocji, gdy Lorenzo Casati, jedna z wschodzących gwiazd tego sportu, dokonał...
Czytaj dalej
Porady

ZAWODY KITE RED BULL MEGALOOP 2023

Pierwsza 10 wyłoniona na zawody kite Red Bull Megaloop 2023 Pierwszych 10 zawodników zostało zaproszonych na jedne z największych zawody...
Czytaj dalej
Porady

Puchar Polski w kitesurfingu

Dziś na Syberii, w pięknej scenerii i w przerwie pomiędzy intensywnymi zajęciami, mieliśmy okazję śledzić zawody freestyle w kitesurfingu, które...
Czytaj dalej
Porady

Zajęcia kitesurfingu w Pucku

Super trzy dni na wodzie czyli zajęcia kitesurfingu w Pucku Cieszę się, że mieliśmy możliwość spędzenia wspaniałego i pełnego wiatru długiego weekendu w urokliwym Pucku!...
Czytaj dalej
Porady

Zajęcia kite na półwyspie helskim

Cześć surfrybki! Uwielbiamy widzieć taką entuzjastyczną energię wśród naszej społeczności kite kursantów! Przed nami fantastyczne dwa dni pełne wiatru i...
Czytaj dalej
Porady

Kite na półwyspie helskim. Solidny wiatr i ciepła woda na początek sezonu 2023

Kończący się tydzień był bardzo udany, a wszystko działo się zgodnie z oczekiwaniami! Prognozy pogody się sprawdziły, a nad jeszcze...
Czytaj dalej
Porady

Kuźnica – idealne miejsce dla miłośników kitesurfingu

Kuźnica to malownicza miejscowość położona na Półwyspie Helskim, która zyskała popularność wśród miłośników sportów wodnych. W szczególności kitesurfingu, który w...
Czytaj dalej
Porady

Budowa baru kitesurfingowego

W tym wpisie przedstawiamy budowę baru kitesurfingowego oraz omówimy jaką rolę pełni podczas pływania na kitesurfingu. Bar kitesurfingowy to prawdopodobnie...
Czytaj dalej
Porady

Poradnik. Jak sterować jedną ręką latawcem?

W tym wpisie wyjaśnimy, jak pływać na kitesurfingu używając jednej ręki do kontrolowania latawca. Sterowanie jedną ręką ma wiele zalet....
Czytaj dalej
Porady

Poradnik. Jak napompować latawiec i podpiąć linki?

Ten poradnik ma na celu pokazać początkującym kitesurferom jak napompować latawiec i podpiąć linki. Wchodząc na plażę w pierwszej kolejności...
Czytaj dalej
Porady Aktualności

PREORDER AIRUSH 2023

PREORDER AIRUSH 2023 STARTUJEMY Z ZAMÓWIENIAMI Ruszamy z oczekiwanym preorderem na AIRUSH 2023. Zamówienie sprzętu z wyprzedzeniem jest idealnym sposobem...
Czytaj dalej
Porady

Czym jest frontstalling i jak mu zapobiec

Co to frontstalling? W tym poradniku przyjrzymy się zjawisku frontstallingu i sposobom jego uniknięcia. Zapraszamy do lektury. Prawdziwa równowaga :)...
Czytaj dalej
Wyjazdy

KITESAFARI na rozpoczęcie sezonu 2022!

Czy jest lepszy sposób by rozpocząć sezon 2022 niż pływanie na najlepszych spotach Morza Czerwonego? Wraz z Malayka zapraszamy Cię...
Czytaj dalej
Wyjazdy

KITESAFARI na luksusowym jachcie!

Kitesafari Egipt 2021 Lato dobiega końca, ale to nie koniec pływania w 2021 roku. Wraz z Malayka przygotowaliśmy specjalnie dla...
Czytaj dalej
Aktualności

Szkolenie kite na wyspie

Podługoweekendowe zajęcia kite Po weekendowy tydzień rozpoczęliśmy na wyspach. Półwysep po chwilowym oblężeniu ponownie opustoszał. Złapaliśmy piękne słońce, wysoką temperaturę...
Czytaj dalej
Porady

Jak samodzielnie wylądować latawiec?

Samodzielne lądowanie to umiejętność, która znacznie wpłynie na pewność Twoich kitesurfingowych umiejętności. Zatem przyjrzyjmy się jak samodzielnie wylądować latawiec. Ocena...
Czytaj dalej