Poradnik. Jak napompować latawiec i podpiąć linki?

separator

Opublikowano: 28 stycznia 2023
jak napompować latawiec

Jesteś na początku przygody? Koniecznie przeczytaj!

Ten poradnik ma na celu pokazać początkującym kitesurferom jak napompować latawiec i podpiąć linki.

UWAGA! Jeśli zakupiłeś sprzęt i chcesz go samodzielnie wystartować bez uprzedniego przeszkolenia, to stanowczo odradzamy. Kitesurffing jest sportem ekstremalnym i jeśli nie mamy dostatecznej wiedzy, można w wyniku wypadku stracić zdrowie lub życie.

Ten poradnik systematyzuje wiedzę w zakresie rozkładania sprzętu. Nie zachęca do pierwszego startu zestawu bez stosownego przeszkolenia.


Określenie kierunku wiatru

Wchodząc na plażę w pierwszej kolejności określ kierunek i siłę wiatru. Od tych parametrów będzie zależało jak będziesz rozwijać latawiec i jak duży latawiec wybierzesz do pływania. Jeśli nie jesteś pewien/na jaką siłę ma wiatr, porozmawiaj z innymi kitesurferami i popatrz na jakich rozmiarach pływają.

Ustal jaki jest kierunek wiatru. Wykorzystaj do tego celu powiewające flagi, ruch traw oraz przypatrz się zmarszczkom na wodzie, które będą zdradzać kierunek wiejącego wiatru. Pomocne będzie sprawdzenie prognozy. Jeśli wieje od brzegu zrezygnuj z pływania. Więcej o wietrze i kierunkach przeczytasz tu.


Przygotowanie latawca do pompowania

Wyciągnij latawiec z pokrowca. Następne rozwiń skrzydło tubą główną pod wiatr, prostopadle do osi wiejącego wiatru. Rozwijając kite upewnij się że, rozwijasz go stroną wewnętrzną do góry. Stronę wewnętrzną rozpoznasz tym, że będziesz widzieć tuby poprzeczne, system one pump i zawór główny.

Jeśli wiatr jest sztormowy to rozwiń latawiec z wiatrem, równolegle do osi wiejącego wiatru oraz przysyp nawietrzne ucho latawca piaskiem.

W następnej kolejności przygotuj pompkę. Połącz rurkę z pompką. Jeśli masz w zestawie manometr to powinien się on znajdować pomiędzy pompką a rurką. Na koniec dobierz odpowiednią końcówkę do zaworu znajdującego się w Twoim latawcu.

Po środku tuby głównej w okolicy zaworu znajdziesz pętle lub taśmę do której przyczepisz linkę pompki. W ten sposób stojąc na stopach pompki, upewnisz się że latawiec nie odleci z wiatrem podczas pompowania. Jeśli z jakiegoś powodu nie masz linki zabezpieczającej przy pompce to załóż na siebie trapez i podepnij latawiec do leasha połączonego z trapezem.

Jeśli Twój latawiec nie jest wyposażony w system onepump, to rozpocznij pompowanie od tub poprzecznych. Na końcu nadmuchaj tubę główną.

W przypadku występowania onepumpu sprawa jest łatwiejsza. Zlokalizuj zawór główny i przygotuj go do pracy. Czasami mogą na środku występować 2 zawory spustowy (deflate) oraz przeznaczony do pompowania (Inflate). Jeśli tak jest to zamknij spustowy.

W nowych konstrukcjach będą to przeważnie zawory 2w1, w których należy wkręcić dolny korek. Górny pozostaje otwarty.

Gdy zawór jest przygotowany, to w następnej kolejności należy oczyścić pompkę z piasku. Otrzepujemy końcówkę rurki, którą będziemy pompować oraz wykonujemy parę pompnięć przykładając koniec rurki do policzka. Jeśli czujesz wypadający piasek na skórze to kontynuuj pompowanie do ustania kłucia przez piasek.

Jeśli nie będziesz czyścić systematycznie pompki z piasku, ten zostanie wtłoczony do latawca i może w przyszłości przetrzeć tuby, doprowadzając do nieszczelności latawca.

Teraz możesz podłączyć rurkę pompki do zaworu. Rób to z wyczuciem przytrzymując zawór, ponieważ można go ukręcić lub złamać.

Teraz przejdziemy do tego jak napompować latawiec.


Jak napompować latawiec?

Kite powinien rozwijać się płynnie, ale musisz uważać na wszelkie splątania, załamania i sploty. Jeśli latawiec się skręcił i zaplątał, przestań pompować i wyprostuj materiał. Zanim napompujesz latawiec do końca upewnij się czy wokół uzd nie zaczepiły się bridle.

Gdy wszystko wygląda w porządku napompuj latawiec do końca. Możesz w tym celu użyć manometru na swojej pompce, tak aby się upewnić czy napompowałeś do zalecanego przez producenta poziomu ciśnienia. Informację o zalecanym ciśnieniu odnajdziesz w instrukcji załączonej do latawca.

Ciśnienie możesz również określić przez łamanie tuby głównej w pobliżu uzdy latawca. Tuba powinna uginać się z oporem i po puszczeniu dynamicznie powracać do swojego kształtu.

Trzeci sposób określenia prawidłowego ciśnienia w latawcu, to stukanie paznokciem w środek tuby głównej. Uderzając paznokciem w prawidłowo napompowaną tubę, usłyszysz metaliczny dźwięk.


jak napompować latawiec

Po napompowaniu latawca wyciągnij końcówkę rurki i zamknij zawór zakręcając go z wyczuciem i kontrolując latawiec, tak by ten nie uciekł z wiatrem. Trzymając latawiec jedną ręką odepnij go od pompki.

Latawiec powinien swobodnie unosić się w dłoni. Gdy trzymasz latawiec za środek tuby głównej a ta znajduje się na górze, to latawiec jest w tak zwanej pozycji do transportu. W ten sposób właśnie nosi się latawce, gdy trzymamy je w dłoni i jest potrzeba przenieść go z miejsca na miejsce. W tej pozycji latawiec powiewa na wietrze i nie generuje mocy.

Jeśli chcemy latawiec odłożyć na ziemi, należy go obrócić tubą główną do ziemi. W tym celu trzymając kite na środku tuby głównej, ułóż jednią dłoń na tubie druga pod. Następnie obróć latawiec tak by obrócił się o 180 stopni, tubą do ziemi. Obracając latawiec zwróć uwagę czy dolne ucho latawca nie haczy o jakiekolwiek mogące go rozerwać elementy.

Tak obrócony latawiec odłóż na ziemie, zwracając uwagę na to by środek latawca był skierowany pod wiatr. Tak odłożony latawiec (pozycja bezpieczna) nie będzie już unoszony jak w pozycji transportowej, a dociskany do ziemi przez wiatr uderzający w poszycie. Tak ułożony nie powinien się poruszać.

Jeśli wiatr jest mocniejszy i występuje ryzyko porwania kite to dociąż latawiec, dosypując kilka garści piasku lub wkładając na poszycie woreczki z piaskiem.


Rozwijanie baru

Do tak przygotowanego latawca będziemy przygotowywać bar. Upraszczając sprawę bar to zestaw składający się z linek, drążka służącego do sterowania, chckien loop w który wpinamy hak trapezowy oraz system bezpieczeństwa.

W pierwszej kolejności będziemy rozwijać linki. Linki powinno rozwijać się z wiatrem. To najprostsza metoda dająca nam przegląd pola i możliwość kontrolowania poprawności rozplątania linek, o czym w dalszej części.

Chcąc rozwinąć linki stań wewnątrz latawca, czyli w ten sposób by zaglądając pod poszycie widzieć tuby poprzeczne i zawory. Następnie odbezpiecz linki, ściągając z nich gumy zabezpieczające. Chwyć wszystkie końcówki linek i zostaw je przy latawcu. Gdy jesteś gotowy, to zacznij rozwijanie linek maszerując z wiatrem i kontrolując ich rozwinięcie. W drodze wyjątku, jeśli nie mamy miejsca do rozwinięcia dopuszczalne jest pójście w bok od latawca. Idąc z linkami zwróć uwagę by tych nie rozwijać w jednym miejscu, ale również nie ciągnij za sobą końcówek. Wszystkie linki należy rozwijać jednocześnie nie pomijając żadnej z nich.


jak napompować latawiec

Gdy jesteś na końcu linek rozwiń inne elementy na barze, takie jak depower, system bezpieczeństwa i wyprostuj pływaki.

Po rozwinięciu odłóż bar na piasku. Należy go odłożyć tak by czerwony pływak lub linka znajdowała się po prawej stronie. Jeśli twój bar nie posiada zasady oznaczania czerwonym kolorem to przyjrzyj się drążkowi. Na nim powinno być logo producenta, a na drugiej stronie oznaczenie w stylu „wrong way”.  Odłóż bar logiem do dołu oraz ostrzeżeniem do góry tak by było widoczne. Taka pozycja jest prawidłowa do rozplątywania linek, natomiast niepoprawna podczas pływania o czym będzie przypominał widoczny napis.

Jeśli ułożyłeś drążek na plaży to przystąp do rozplątywania linek. Linki dzielą się na linki sterujące, zewnętrzne wychodzące z pływaków oraz linki mocy, wewnętrzne odchodzące od depowera.

Linki podziel na powierzchni dłoni, miedzy palcami. W mały palec chwyć linki sterujące, a kciuki w linki mocy. Stojąc przy barze, twarzą do latawca między nogami powinny znajdować się linki mocy a na zewnątrz nóg linki sterujące. W ten sposób nogi również biorą udział w dzieleniu linek.

Mając tak podzielone linki idź w stronę latawca, wykonując ruchy dłonią do zewnątrz. W ten sposób metr po metrze rozplączesz linki rozdzielając je od siebie.

Będąc przy końcówkach nie rzucaj je w piasek. Należy je odpowiednio rozłożyć przy latawcu. Linki sterujące odłóż przy uchu latawca a linki mocy obok siebie na środku skrzydła. Na koniec rozplącz linki znajdujące się przy latawcu upewniając się, że nie są skręcone a bloczki są sprawne i jeżdżą po linkach bez oporu.


Podpinanie linek do latawca

Gdy linki są odseparowane przystąp do podpinania. Rozpocznij podpięcie od linek bocznych, sterujących. Na końcówce linek znajdują się pig taile. Na nich znajdziesz supełek lub pętle. Jeśli linki są dobrze przygotowane to powinien się spotkać supełek z pętlą. Jeśli mamy dwie pętle lub supły to trzeba się upewnić czy doprze zostały przygotowane linki i jeszcze raz je przygotować.

Jeśli na lince od ucha latawca jest więcej supełków to służą one do regulacji mocy kite. Im bliżej skrzydła podepniesz bar tym większa moc.

Linkę od strony latawca i baru łączymy zaciskając pętle na supełku. Upewnij się że, połączenie jest pewne a pętla przylega do supełka.

Po podpięciu linek sterujących przystąp do podpięcia linek mocy. Tu supełek i pętla będą znajdować się odwrotnie niż w wypadku linki sterującej. Czyli jeśli na lince sterującej przy latawcu był supełek to na bridlach od strony latawca znajdziesz pętle. To rozwiązanie zapobiega pomyłce i próbie wpięcia linki sterującej w miejsce na linkę mocy.

Po podpięciu linek możesz się jeszcze upewnić że zrobiłeś/aś to prawidłowo. Jeśli linki były rozwinięte z wiatrem to najłatwiej przeprowadzić kontrole podnosząc z piasku i napinając każdą z linek.

Jeśli linki środkowe są skrzyżowane to nie ma problemu, ponieważ bar jest wyposażony w krętlik, którym po starce można je rozkręcić.

Jeśli linki sterujące są skrzyżowane lub przewinięte z linkami mocy to odepnij tą linkę wróć do baru i popraw ją. Linki sterujące są istotne ze względu na swoja role nadawania kierunku lotu latawcowi. Musza być podpięte prawidłowo.


Dobrej zabawy!


KITESAFARI MALAYKA XI 2022 306

I to tyle! Już wiesz jak napompować latawiec! Kite, napompowany linki rozwinięte i podpięte. Jesteś gotowy do startu latawca. Życzymy udanych lekcji kitesurfingu. Pływaj bezpiecznie i baw się dobrze.

Powodzenia!

Zapraszamy do sprawdzenia innych wpisów na blogu CapeKite

wyróżnik cape kite

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

wyróżnik cape kite

Przeczytaj także o tym:

Porady

King of the Bay czyli kto zostanie pierwszym w historii królem i królową zatoki?

W Rewie w dniach 30 maja – 2 czerwca odbyły się zawody King of the Bay To festiwal sportów wodnych,...
Czytaj dalej
Porady

Red Bull King of the Air 2023 – Startują Najbardziej Ekstremalne Zawody Kitesurfingowe

Kitesurfing to nie tylko sport – to połączenie siły wiatru, fal morskich i odwagi śmiałków, którzy zdobywają przestworza przy pomocy...
Czytaj dalej
Porady

Zawody kite Red Bull Megaloop zakończone

Wreszcie nadszedł ten moment! Wiatr o dużym nasileniu w końcu zawitał do Zandvoort w Holandii, gdzie 16 światowej klasy kitesurferów...
Czytaj dalej
Porady

Historia kite. Kitesurfing w 1987 roku

Jesteście gotowi na kawał historii kite? Zapraszamy Was do wehikułu czasu. Zobacz jak wyglądał kitesurfing w 1987 roku. Te filmy...
Czytaj dalej
Porady

Nowa kolekcja North Kiteboarding na rok 2024. Powrót do korzeni NORTH SAILS

North Kiteboarding i identyfikacja spójna z grupą North Sails Pływamy bez ograniczeń. Naciskamy na bariery i wszystko, co nas ogranicza....
Czytaj dalej
Porady

Potrójny kiteloop. Lorenzo Casati tworzy historię kite

Potrójny kiteloop w szalonych warunkach Świat kitesurfingu jest pełen emocji, gdy Lorenzo Casati, jedna z wschodzących gwiazd tego sportu, dokonał...
Czytaj dalej
Porady

ZAWODY KITE RED BULL MEGALOOP 2023

Pierwsza 10 wyłoniona na zawody kite Red Bull Megaloop 2023 Pierwszych 10 zawodników zostało zaproszonych na jedne z największych zawody...
Czytaj dalej
Porady

Puchar Polski w kitesurfingu

Dziś na Syberii, w pięknej scenerii i w przerwie pomiędzy intensywnymi zajęciami, mieliśmy okazję śledzić zawody freestyle w kitesurfingu, które...
Czytaj dalej
Porady

Zajęcia kitesurfingu w Pucku

Super trzy dni na wodzie czyli zajęcia kitesurfingu w Pucku Cieszę się, że mieliśmy możliwość spędzenia wspaniałego i pełnego wiatru długiego weekendu w urokliwym Pucku!...
Czytaj dalej
Porady

Zajęcia kite na półwyspie helskim

Cześć surfrybki! Uwielbiamy widzieć taką entuzjastyczną energię wśród naszej społeczności kite kursantów! Przed nami fantastyczne dwa dni pełne wiatru i...
Czytaj dalej
Porady

Kite na półwyspie helskim. Solidny wiatr i ciepła woda na początek sezonu 2023

Kończący się tydzień był bardzo udany, a wszystko działo się zgodnie z oczekiwaniami! Prognozy pogody się sprawdziły, a nad jeszcze...
Czytaj dalej
Porady

Kuźnica – idealne miejsce dla miłośników kitesurfingu

Kuźnica to malownicza miejscowość położona na Półwyspie Helskim, która zyskała popularność wśród miłośników sportów wodnych. W szczególności kitesurfingu, który w...
Czytaj dalej
Porady

Budowa baru kitesurfingowego

W tym wpisie przedstawiamy budowę baru kitesurfingowego oraz omówimy jaką rolę pełni podczas pływania na kitesurfingu. Bar kitesurfingowy to prawdopodobnie...
Czytaj dalej
Porady

Poradnik. Jak sterować jedną ręką latawcem?

W tym wpisie wyjaśnimy, jak pływać na kitesurfingu używając jednej ręki do kontrolowania latawca. Sterowanie jedną ręką ma wiele zalet....
Czytaj dalej
Porady

Poradnik. Jak napompować latawiec i podpiąć linki?

Ten poradnik ma na celu pokazać początkującym kitesurferom jak napompować latawiec i podpiąć linki. Wchodząc na plażę w pierwszej kolejności...
Czytaj dalej
Porady Aktualności

PREORDER AIRUSH 2023

PREORDER AIRUSH 2023 STARTUJEMY Z ZAMÓWIENIAMI Ruszamy z oczekiwanym preorderem na AIRUSH 2023. Zamówienie sprzętu z wyprzedzeniem jest idealnym sposobem...
Czytaj dalej
Porady

Czym jest frontstalling i jak mu zapobiec

Co to frontstalling? W tym poradniku przyjrzymy się zjawisku frontstallingu i sposobom jego uniknięcia. Zapraszamy do lektury. Prawdziwa równowaga :)...
Czytaj dalej
Wyjazdy

KITESAFARI na rozpoczęcie sezonu 2022!

Czy jest lepszy sposób by rozpocząć sezon 2022 niż pływanie na najlepszych spotach Morza Czerwonego? Wraz z Malayka zapraszamy Cię...
Czytaj dalej
Wyjazdy

KITESAFARI na luksusowym jachcie!

Kitesafari Egipt 2021 Lato dobiega końca, ale to nie koniec pływania w 2021 roku. Wraz z Malayka przygotowaliśmy specjalnie dla...
Czytaj dalej
Aktualności

Szkolenie kite na wyspie

Podługoweekendowe zajęcia kite Po weekendowy tydzień rozpoczęliśmy na wyspach. Półwysep po chwilowym oblężeniu ponownie opustoszał. Złapaliśmy piękne słońce, wysoką temperaturę...
Czytaj dalej