Rozciągnięte lub nierówne linki mogą powodować nieprawidłowe działanie latawca. Kiedy ustawisz latawiec w zenicie (godzina 12), powinien on siedzieć tam przynajmniej przez kilka sekund. Jeśli odpuścisz bar, to latawiec nie powinien się zbytnio poruszać.
Jeśli Twój latawiec leci na bok, przepada do tyłu (backstalling) lub spada na głowę, to oznacza, że możesz mieć problemy z długością linek.
Obecnie standardem w produkcji barów jest to, że linki mają jednakową długość, gdy bar jest zaciągnięty a depower maksymalnie odpuszczony.
Jeśli którakolwiek z twoich linek nie jest równa innym, wpłynie to na tor lotu latawca. Na przykład, jeśli lewa linka sterująca jest dłuższa niż prawa to prawa linka sterująca będzie miała dodatkowe napięcie, a latawiec będzie leciał w prawo.
W przypadku gdy prawa linka mocy jest dłuższa niż lewa linka środkowa, to w rezultacie prawa strona latawca będzie nieco wyżej od Ciebie. W konsekwencji prawa linka sterująca będzie miała większe napięcie i latawiec będzie ściągany na prawo.
Do kontroli długości linek będziesz potrzebował mocnego punktu zaczepienia, do którego możesz podłączyć linki.
Na początek rozwiń bar i rozplącz linki. Podczas rozplątywania przejrzyj stan linek. Zwróć uwagę na supełki i przetarcia. Jeśli linka jest uszkodzona, należy ją wymienić. Połącz linki do punktu kotwiczenia, aby były zamocowane w jednym miejscu.
Przed kontrolą długości linek trymowaniem baru zaczep końcówki linek o pewny punkt. Można do tego użyć karabińczyka lub opaski zaciskowej.
Wróć do baru i porównaj linki. Napnij swoje środkowe linie. Jeśli są równe, to obie powinny być napięte jednakowo. Następnie pociągnij jednakowo obie linki sterujące. Jeśli mają tę samą długość, to dobrze. W następnym kroku odpuść depower i naciągnij bar, tak by drążek znalazł się przy chickenie w pozycji pełnej mocy. Jeśli wszystkie linki są naciągnięte bar jest prawidłowo strymowany.
Jeśli któraś z linek sterujących jest za długa, należy odsunąć pływak i za pomocą supełków ją skrócić tak by długością odpowiadała reszcie linek. Producenci sprzętu stosują różne rozwiązania umożliwiające trymowanie baru. Jeśli nie widać miejsca w którym można to zrobić , zajrzyj do instrukcji obsługi.
Przed pójściem pływać skontroluj stan depowera. Zwróć uwagę na przetarcia linki lub taśmy w który jest wyposażony bar oraz sprawdź czy można nim płynnie regulować moc. Jeśli występują jakiekolwiek problemy z regulacją mocy, wymień uszkodzony element lub oddaj do serwisu. Możliwość płynnej regulacji mocy wpływa mocno na Twoje bezpieczeństwo.
Na koniec przeprowadź kontrolę zrywki systemu bezpieczeństwa. Użyj zrywki, oczyść z ewentualnego piasku, brudu i sprawdź czy sprawnie i pewnie działa oraz czy się składa. Jeśli widzisz uszkodzone elementy, wymień je na nowe. Zrywka jest newralgicznym elementem twojego sprzętu i nie dopuść do sytuacji w której zawiedzie.
Przygotowanie i skontrolowanie baru nie jest trudną czynnością i nie zajmuje wiele czasu. Zachęcamy do konserwacji sprzętu, bo tylko taki będzie niezawodny podczas idealnych sesji na wodzie.
Mamy nadzieję, że ten poradnik pomoże Ci zachować kontrolę nad latawcem i bezpieczeństwo na wodzie. Jeśli masz pytania napisz. Pomożemy 🙂
Dodaj komentarz