Backstalling jak rozpoznać i naprawić przepadający latawiec kitesurfingowy

separator

Opublikowano: 10 stycznia 2021
Backstalling jak rozpoznać i naprawić przepadający latawiec kitesurfingowy

W tym poradniku przyjrzymy się backstallingowi, jak go rozpoznać, oraz jak mu zapobiec.

Co to backstalling i jak go rozpoznać?

Backstalling to zjawisko w którym latawiec kite traci moc i zaczyna latać do tyłu. Jeśli latawiec jest w strefie mocy i leci do tyłu to najprawdopodobniej ma miejsce zjawisko backstallingu. W oknie wiatrowym latawiec powinien latać do przodu.

Kiedy latawiec jest „przebrany”, najpierw zauważysz, że latawiec staje się powolny, wolniej porusza się w oknie wiatrowym. Zauważalna będzie mniejsza moc na haku trapezowym. Najprawdopodobniej w tym momencie nie będzie już możliwe płyniecie. Kolejnym objawem będzie przepadanie kite. W konsekwencji zaobserwujesz latawiec lecący krawędzią spływu do przodu. Będzie to ruch odwrotny do normalnego, prawidłowego kierunku lotu latawca.

Podczas wystąpienia backstallingu linki pozostają napięte. Jeśli linki są całkowicie luźne, to sygnał że ma miejsce frontstalling. Czyli wystąpienie zjawiska przeciągnięcia skrzydła przez linki mocy. W fronstallingu latawiec się nie cofa, a spada na „głowę” powoli spadając na luźnych linkach. To zjawisko omówimy w innym artykule.

Backstalling jest spowodowany nadmiernym naciągnięciem linek sterujących. Gdy podczas startu latawca z brzegu, będziesz mieć drążek baru w pozycji pełnej mocy linki boczne będą maksymalnie naciągnięte. W tej sytuacji latawiec może nie wystartować, nawet jeśli ustawisz latawiec w power zonie (więcej o oknie wiatrowymi i strefach mocy). Natomiast po uniesieniu się latawca na parę metrów zacznie się cofać i opadać, nie osiągając zenitu.

Jak zapobiec przepadaniu latawcowi kite?

Aby zapobiec opadaniu latawca, odpuść bar odpychając stery od siebie i mając pewność że bar jest na końcu skoku. Trzymanie baru w pozycji zaciągniętej pogłębia cofanie się latawca. Wypchnięcie drążka zmniejsza napięcie linek sterujących, pomaga latawcowi lecieć do przodu i ponownie się wznieść. Gdy krawędź natarcia, czyli tuba główna (tu więcej o latawcach) skrzydła przesunie się do przodu, odzyskasz możliwość kontroli nad latawcem w oknie wiatrowym.

W sytuacji gdy, wiatr jest bardzo słaby, a Twój latawiec porusza się tyłem w kierunku lądu lub wody, istnieją sposoby, aby temu zaradzić. Ważna będzie szybka reakcja. W tej sytuacji możesz podbiec kilka metrów pod wiatr, cofając się od latawca lub pociągnąć latawiec parę razy za środkowe linki, do momentu w którym zacznie ponownie poruszać się w przód.

Jeśli podczas pływania zauważysz, że Twój latawiec jest powolny lub wytraca pęd w oknie wiatrowym przy słabym wietrze ściągnij linkę lub pasek depowera. Użycie paska trymującego skraca linki środkowe, co powoduje wydłużenie linek sterujących, w stosunku do linek mocy (środkowych) i w konsekwencji poluzowanie ich zapobiegając wystąpieniu backstallingowi. W tej sytuacji należy działać zdecydowanie i szybko rozpoznając przepadanie latawca reagować.

Nieprawidłowy stosunek linek baru kite

Kolejnym powodem przez który latawiec nie lata prawidłowo jest rozregulowany bar i wyciagnięcie linek mocy. Jeśli latawiec się cofa, możesz mieć rozciągnięte linki środkowe. Ponieważ linki środkowe przenoszą większość siły latawca, wiele starszych lub słabej jakości linek ulegają rozciągnięciu. W momencie gdy linki środkowe są rozciągnięte i dłuższe w stosunku do linek mocy, te będą za bardzo naciągnięte prowadząc do przepadania latawca. W tej sytuacji konieczne będzie trymowanie baru. Jak trymować bar sprawdź w tym poradniku. Jeśli linki będą w opłakanym stanie możliwa będzie konieczność ich wymiany.

Mamy nadzieję, że ten poradnik pomoże Tobie rozpoznać, zrozumieć backstalling oraz podpowiedział jak w tej sytuacji zareagować.

wyróżnik cape kite

2 odpowiedzi na “Backstalling jak rozpoznać i naprawić przepadający latawiec kitesurfingowy”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

wyróżnik cape kite

Przeczytaj także o tym:

Porady

Jak samodzielnie wylądować latawiec?

Samodzielne lądowanie to umiejętność, która znacznie wpłynie na pewność Twoich kitesurfingowych umiejętności. Zatem przyjrzyjmy się jak samodzielnie wylądować latawiec. Ocena...
Czytaj dalej
Porady

Porada. Jak samodzielne wystartować kite

Jak samodzielne wystartować kite? Jadąc na pływanie, może zdarzyć się sytuacja w której znajdziemy się sami na spocie. Wieje piękny...
Czytaj dalej
Aktualności

Kolekcja North Kiteboarding 2021 „It Calls”

Kolekcja North Kiteboarding 2021. Projektanci North spędzili ostatnie dwanaście miesięcy, projektując produkty, który celebrują dyscypliny kitesurfingu, wypuszczając modele dla Big...
Czytaj dalej
Porady Aktualności

Nowa kolekcja Airush 2021

PRZEDSTAWIAMY KOLEKCJĘ AIRUSH 2021 PRZEZ INNOWATORÓW DLA INNOWATORÓW Wraz z rozwojem kiteboardingu, coraz bardziej skupiamy się na dłuższych cyklach rozwoju,...
Czytaj dalej
Aktualności

Fale, latawce i WOŚP. Czyli zamykamy styczeń białym puchem. Aktualności z szkoła kite CapeKite.

Szkoła kite CapeKite gra z WOŚP Ostatnia niedziela stycznia to, dzień pod znakiem wielu wydarzeń z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy....
Czytaj dalej
Porady

Jak kupić pierwszy latawiec kite?

Wybór i kupno pierwszego latawca kite może przysporzyć bólu głowy. Obecnie jest mnóstwo możliwości, marek na rynku oraz ofert sprzedaży...
Czytaj dalej
Porady

Backstalling jak rozpoznać i naprawić przepadający latawiec kitesurfingowy

W tym poradniku przyjrzymy się backstallingowi, jak go rozpoznać, oraz jak mu zapobiec. Co to backstalling i jak go rozpoznać?...
Czytaj dalej
Porady

Zrozumieć okno wiatrowe. Poradnik dla początkującego kitesurfera.

Okno wiatrowe to podstawowe pojęcie w kitesurfingu. Zrozumienie tej koncepcji pomoże na początku lekcji kite. Okno to przestrzeń, po której...
Czytaj dalej
Porady

Kształty latawców kite. Poradnik dla początkujących kitesurferów

Zrozumienie wszystkich typów latawca może przyprawić o ból głowy. W rezultacie wiele osób używa niewłaściwego typu latawca dla swojego stylu...
Czytaj dalej
Porady Aktualności Pogoda

Zrozumieć wiatr. Poradnik dla kitesurferów.

Przed zejściem na wodę kitesurfer, powinien być w stanie ocenić, czy warunki są bezpieczne, czy może lepiej odpuścić i nie...
Czytaj dalej
Porady

10 rad przed nauką od kursantów Szkoły Kitesurfingu Cape Kite

Cześć! Nasze przygody z kitesurfingiem rozpoczęły się ponad 14 lat temu. Często byliśmy samoukami. Na początku było dużo przygód. Nieodpowiedni...
Czytaj dalej
Porady

Jak skakać na kitesurfingu?

Dzisiaj omówimy jak nauczyć się skoków na kitesurfingu. Powód, dla którego wszyscy uczymy się pływać na desce to możliwość latania...
Czytaj dalej
Aktualności Pogoda

Ostatni weekend maja z kite

Ostatni weekend maja spędziliśmy na kite w Pucku. Były progresywne sesje i zakończone kursy. Podczas weekendu, nasi klienci również skorzystali...
Czytaj dalej
Porady

Kontrola stanu i trymowanie baru

W tym poradniku pokazujemy, jak sprawdzić i wytrymować prawidłowo linki. Kontrola stanu i trymowanie baru nie jest trudną czynnością. Wystarczy...
Czytaj dalej
Aktualności Pogoda

Mocny zachodni front i zajęcia kite

W połowie maja zrobiło się chłodniej, jednak wiatr nas nie opuszczał. Robiliśmy zajęcia kite, pływaliśmy i korzystaliśmy z mocnych frontów...
Czytaj dalej
Aktualności

Nauka kitesurfingu, czyli początek maja pod znakiem wysokich temperatur

Początek maja upłynął pod znakiem wysokich temperatur oraz równego wiatru z południowego wschodu. Woda nagrzała się do tego stopnia że...
Czytaj dalej
Aktualności

Majówka za nami. Suchy trening kite i surf

Majówka za nami, było ciepło, słonecznie, niestety wiatru nie dużo. W związku z tym postanowiliśmy korzystać z pięknej pogody jeżdżąc...
Czytaj dalej