Backstalling to zjawisko w którym latawiec kite traci moc i zaczyna latać do tyłu. Jeśli latawiec jest w strefie mocy i leci do tyłu to najprawdopodobniej ma miejsce zjawisko backstallingu. W oknie wiatrowym latawiec powinien latać do przodu.
Kiedy latawiec jest „przebrany”, najpierw zauważysz, że latawiec staje się powolny, wolniej porusza się w oknie wiatrowym. Zauważalna będzie mniejsza moc na haku trapezowym. Najprawdopodobniej w tym momencie nie będzie już możliwe płyniecie. Kolejnym objawem będzie przepadanie kite. W konsekwencji zaobserwujesz latawiec lecący krawędzią spływu do przodu. Będzie to ruch odwrotny do normalnego, prawidłowego kierunku lotu latawca.
Podczas wystąpienia backstallingu linki pozostają napięte. Jeśli linki są całkowicie luźne, to sygnał że ma miejsce frontstalling. Czyli wystąpienie zjawiska przeciągnięcia skrzydła przez linki mocy. W fronstallingu latawiec się nie cofa, a spada na „głowę” powoli spadając na luźnych linkach. To zjawisko omówimy w innym artykule.
Backstalling jest spowodowany nadmiernym naciągnięciem linek sterujących. Gdy podczas startu latawca z brzegu, będziesz mieć drążek baru w pozycji pełnej mocy linki boczne będą maksymalnie naciągnięte. W tej sytuacji latawiec może nie wystartować, nawet jeśli ustawisz latawiec w power zonie (więcej o oknie wiatrowymi i strefach mocy). Natomiast po uniesieniu się latawca na parę metrów zacznie się cofać i opadać, nie osiągając zenitu.
Aby zapobiec opadaniu latawca, odpuść bar odpychając stery od siebie i mając pewność że bar jest na końcu skoku. Trzymanie baru w pozycji zaciągniętej pogłębia cofanie się latawca. Wypchnięcie drążka zmniejsza napięcie linek sterujących, pomaga latawcowi lecieć do przodu i ponownie się wznieść. Gdy krawędź natarcia, czyli tuba główna (tu więcej o latawcach) skrzydła przesunie się do przodu, odzyskasz możliwość kontroli nad latawcem w oknie wiatrowym.
W sytuacji gdy, wiatr jest bardzo słaby, a Twój latawiec porusza się tyłem w kierunku lądu lub wody, istnieją sposoby, aby temu zaradzić. Ważna będzie szybka reakcja. W tej sytuacji możesz podbiec kilka metrów pod wiatr, cofając się od latawca lub pociągnąć latawiec parę razy za środkowe linki, do momentu w którym zacznie ponownie poruszać się w przód.
Jeśli podczas pływania zauważysz, że Twój latawiec jest powolny lub wytraca pęd w oknie wiatrowym przy słabym wietrze ściągnij linkę lub pasek depowera. Użycie paska trymującego skraca linki środkowe, co powoduje wydłużenie linek sterujących, w stosunku do linek mocy (środkowych) i w konsekwencji poluzowanie ich zapobiegając wystąpieniu backstallingowi. W tej sytuacji należy działać zdecydowanie i szybko rozpoznając przepadanie latawca reagować.
Kolejnym powodem przez który latawiec nie lata prawidłowo jest rozregulowany bar i wyciagnięcie linek mocy. Jeśli latawiec się cofa, możesz mieć rozciągnięte linki środkowe. Ponieważ linki środkowe przenoszą większość siły latawca, wiele starszych lub słabej jakości linek ulegają rozciągnięciu. W momencie gdy linki środkowe są rozciągnięte i dłuższe w stosunku do linek mocy, te będą za bardzo naciągnięte prowadząc do przepadania latawca. W tej sytuacji konieczne będzie trymowanie baru. Jak trymować bar sprawdź w tym poradniku. Jeśli linki będą w opłakanym stanie możliwa będzie konieczność ich wymiany.
Mamy nadzieję, że ten poradnik pomoże Tobie rozpoznać, zrozumieć backstalling oraz podpowiedział jak w tej sytuacji zareagować.
[…] Twój latawiec leci na bok, przepada do tyłu (backstalling) lub spada na głowę, to oznacza, że możesz mieć problemy z długością […]
[…] Dobrej stabilności w powietrzu, niemający tendencji do frontstallingu lub przepadania w tył. […]