Kształty latawców kite. Poradnik dla początkujących kitesurferów

separator

Opublikowano: 2 stycznia 2021
DSC6597 2

Zrozumienie wszystkich typów latawca może przyprawić o ból głowy. W rezultacie wiele osób używa niewłaściwego typu latawca dla swojego stylu kitesurfingu. Aby pomóc Ci tego uniknąć, wyjaśnimy podstawy różnych kształtów latawców i omówimy, jakich wyborów możesz dokonać, zaczynając pływać na kitesurfingu.

Stopień wygięcia kite. C shape vs konstrukcja płaska

Podstawową różnicą między kształtami latawca kite jest stopień wygięcia latawca. Możesz spotkać latawce, które są bardzo wygięte wzdłuż krawędzi natarcia i mają duże ilości materiału po bokach, w pobliżu tipów. Na przeciwległym końcu spektrum są latawce, które są bardziej płaskie wzdłuż przedniej krawędzi. Z małym rozbudowaniem tipów po bokach i większością poszycia skierowana do tyłu.

Latawce kite mocno wygięte są ogólnie nazywane C shapami. A latawce mniej łukowate określmy na potrzeby tego tekstu jako „płaskie”.

cshape flatkite
C shape vs konstrukcja płaska

Im bardziej płaski latawiec, tym bardziej potrzebuje olinowania czyli bridle. Bridle utrzymują skrzydło w spłaszczonym kształcie. Bez olinowania latawiec zacząłby wybrzuszać się w środku pod wpływem siły wiatru. Linki nie tylko utrzymują kształt latawca, ale także „zawiasują” krawędź natarcia. Dzięki temu latawiec może pochylać się i zmieniać kąt natarcia, poprzez przesunięcie drążka w górę lub dół. Zarówno latawce płaskie, jak i w kształcie litery C mogą w ten sposób wykorzystywać bridle. Jednak czysty latawiec C nie potrzebuje olinowania, aby utrzymać kształt. Może latać z 2 liniami mocy i 2 linkami sterującymi połączonymi na rogach tipu.

Więc jakie są praktyczne różnice między latawcami płaskimi i C shapami? Możemy się wiele nauczyć, obserwując siły podczas przyciągania i odpuszczania baru.

W płaskiej konstrukcji, kiedy przyciągasz drążek krawędź spływu opada. Ponieważ latawiec jest płaski, duża powierzchnia poszycia generuje sporo siły w poprzek skrzydła działając od kitesurfera. I odwrotnie, kiedy odpuszczasz bar, latawiec opada i zrównuje z wiatrem. Siły aerodynamiczne są wówczas zmniejszone w momencie odepchnięcia drążka.

Oryginalne latawce C shape są zupełnie inną konstrukcją. Kiedy przesuwasz bar do siebie lub do góry, wpływasz tylko na środkową sekcję, mniejszą powierzchnię poszycia która jest ściągana do dołu lub unoszona przez wiatr. W tej sytuacji otrzymujesz mniej mocy przez przyciąganie i mniej redukcji siły, odpuszczając bar.

siły cshape vs flat
Generowane siły w C shape vs konstrukcja płaska

Zasadniczo dobry płaski latawiec daje znacznie większą kontrolę nad jego siłą. Masz większe możliwości zdepowerowania latawca, większe bezpieczeństwo oraz znacznie większy zakres wiatrowy. Oznacza to również, że płaskie konstrukcje są łatwiejsze do skakania i zapewniają dłuższy czas lotu. Dodatkowe, wysunięte poszycia skierowane w stronę ridera zapewnia noszenie na krawędzi okna. Płaski latawiec przypomina więc, trochę lotnię do skakania.

Latawiec C shape szybko przelatuje przez okno wiatrowe, a potem opuszcza Cię z małą mocą. Ta właściwość wykorzystują riderzy freestyle. Duże sekcje boczne tipów mają swoją funkcję. Siły boczne zapewniają stabilność boczną latawca. Panele boczne zapobiegają opadaniu latawca na bok. W C shapie, jeśli wszystkie linki się poluzują, dobry latawiec powinien utrzymać swoją pozycję.

Podsumowując istnieją ogromne różnice między płaskimi latawcami a latawcami typu C shape.

Warto jednak zauważyć, że w praktyce większość sprzedawanych latawców kitesurfingowych, nie znajduje się na ekstremalnych krańcach charakterystyki.

Jeśli zbudowałbyś latawiec, który byłby całkowicie płaski, bardzo trudno byłoby utrzymać go w powietrzu. Widzimy takie sytuacje gdy ktoś nie dopompuje swój latawiec 😉

Podobnie, konstrukcja latawieca C shape z 4 prostymi połączeniami (jak np. Takoon pro model Franz Olry z 2004 roku), również nie jest powszechny ze względu na ograniczoną moc, kontrolę i zakres wiatrowy. Są to konstrukcje znajdujące się na ekstremalnych końcach charakterystyki latawców.

Współczynnik ratio latawców kite

Kolejną ważną cechą latawca, którą omówimy jest jego proporcja. Mówiąc prościej, jest to współczynnik jego długości do szerokości. Tą proporcję producenci określają jako współczynnik ratio. Wysoki współczynnik będzie charakteryzował latawiec o długim, chudym i wrzecionowatym kształcie. Latawce o niskim współczynniku będą krótkie i szerokie.

Przedstawia współczynnik ratio latawcy
Współczynnik ratio latawcy

Latawce o niskim współczynniku, bardzo łatwo skręcają. Kompaktowy kształt ułatwia zmianę kierunku. Dlatego dobry latawiec o niskim aspekcie powinien być w stanie obracać się w miejscu, co również oznacza, że łatwo go zrestartować z wody.

Długi, wąski latawiec wymaga więcej wysiłku, aby zmienił kierunek lotu.

O różnicach między niskim i wysokim współczynnikiem proporcji możemy dowiedzieć się znacznie więcej, obserwując co się dzieje podczas zwiększania i zmniejszania mocy.

Przy małych kątach natarcia na wiatr, skrzydło z wysokim współczynnikiem ratio gwałtownie zwiększa siłę nośną. Latawiec o niskim współczynniku kształtu, zwiększa ciąg płynniej. Oznacza to, że latawce o wysokim współczynniku mogą zapewnić nieco lepszą wydajność i większą moc blisko krawędzi okna. Takie latawce lepiej ostrzą na wiatr, a także dalej szybują w skokach. Trzeba jednak zaznaczyć, że przy słabym wietrze taki latawiec łatwo przebrać i sprawić, że wystąpi backstalling czyli opadanie w tył.

Z latawcem o niskim współczynniku ratio posiadają większy kąt natarcia na wiatr, przez co nie są tak efektywne jak te o wysokim współczynniku. Płynniejsza zmiana ciągu i mniejsza tendencja do przebrania sprawia, że ​​latawce z niskim współczynnikiem, są bardzo wybaczające. Na przykład podczas porywów latawiec o niskim współczynniku generuje moc płynnie, podczas gdy latawiec o wysokim współczynniku kształtu twardo kopie oddając szkwały.

Podsumowując:

Dobry latawiec do kite o niskim aspekcie powinien być przyjazny dla użytkownika – szybko skręcający, łatwo wstający z wody i ekstremalnie stabilny.

Dobry latawiec o wysokim współczynniku kształtu zapewnia większą wydajność, mniejszy opór i większą moc w oknie wiatrowym.

Jaki latawiec wybrać?

Tak więc latawce mają różne współczynniki ratio i różny stopień wygięcia w C. W tej przestrzeni znajdziesz wybór różnorodnych latawców do różnych celów. Jeśli jesteś typowym początkującym, który właśnie skończył lekcje kitesurfingu, potrzebujesz latawiec bardziej płaski. Taki który zapewni Tobie świetną kontrolę mocy na barze i dużą stabilność. Potrzebujesz także latawiec o średnim współczynniku ratio. Wynika to z tego że, jako początkujący, chcesz łatwości użytkowania i restartu z wody (cecha płaskiego skrzydła) oraz potrzebujesz dobrej wydajności pod wiatr (cecha średniego ratio).

Charakterystyka latawców na przykładzie firmy Duotone
Charakterystyka latawców na przykładzie firmy Duotone

Jeśli chcesz latawiec dedykowany wysokim skokom, możesz pójść w latawce o wyższym współczynnikowi proporcji i nieco bardziej płaskiej konstrukcji. Takie skrzydła zapewniają większą wydajność i kontrolę mocy, dzięki czemu będą sprzętem do latania.

Złym wyborem dla początkujących, będzie wybór w pełni wygiętego latawca C shapa. Latawiec taki jak np. Vegas nie jest przeznaczony dla osób początkujących i chcących dobrego zakresu wiatrowego. Co więcej, Vegas ma wysoki współczynnik ratio, co nadaje mu nieco agresji w oknie wiatrowym. Jest to skrzydło przeznaczone dla poważnych lub profesjonalnych riderów, którzy chcą mocnych loopów lub skoków unhooked. Jeśli planujesz pływać unhooked, to jest bardziej przyjazny dla Ciebie będzie hybryda latawca na bazie C shapea. Będąc trochę bardziej płaską konstrukcją i mając bardziej rozbudowany bridle, daje więcej mocy, kontroli i większy zakres wiatrowy. Ale nadal ma zdolność dryfowania z wiatrem, dobrego skręcania i daje możliwość pływania unhooked.

Co zaskakujące, jeden z najbardziej wybaczających latawców jest w rzeczywistości dość wygięty. Latawce wave świetnie dryfują podczas wyluzowania linek. Duże tipy w połączeniu z niższym współczynnikiem ratio pozwalają na skręcanie w miejscu i łatwy restart z wody. Jest to najprawdopodobniej najbardziej wybaczająca konstrukcja latawca, na jakiej kiedykolwiek pływaliśmy. Jest to świetne rozwiązanie dla osób chcących pływać na deskach kierunkowych.

Terminy spotykane podczas wyboru latawca

Teraz omówmy parę terminów, które spotkasz podczas szukania latawca.

Latawce które mają średnie wygięcie oraz średni aspekt ratio nazywają się hybrydami. Hybrydy są bardzo popularne, ponieważ wielu pływających osób lubi mieszać style sesji kite. Nie chcą robić tego samego każdego dnia.

Innym terminem, który usłyszysz jest termin bow. Terminem bow opisuje się latawce, które należą często do konstrukcji płaskich. W praktyce bowami nazywamy konstrukcje, które mają wklęsłą tylną krawędź latawca, nazywaną również krawędzią spływu. Wygląda trochę jak łuk. Tak się składa, że ​​wiele super płaskich latawców ma odchylone do tyłu tipy, więc termin płaskich latawców i pojęcie bowa są z sobą połączone.

Jednak możesz spotkać płaskie latawce, które w ogóle nie mają kształtu łuku. Wtedy masz do czynienia z latawcem typu delta. Termin delta jest ogólnie używany do opisania latawca hybrydowego. W praktyce latawiec delta oznacza po prostu, że czasza jest z grubsza trójkątna z perspektywy jeźdźca, lub na ziemi po rozwinięciu. Delta powstała na bazie C shapa, wykorzystując panele boczne w celu zapewnienia bocznej stabilności. Następnie poszerzono środkową sekcję, ponieważ ta zapewnia lepszą kontrolę mocy na barze. Rezultatem jest hybryda właściwości latawca.

Latawce bow i delta
Latawce bow i delta

Ale możesz rozszerzyć środkową sekcję na płaskim latawcu lub możesz przedłużyć środkową sekcję na mocno wygiętym latawcu C shape co oznacza, że ​​możesz uzyskać daszki w kształcie delty, które są zupełnie inne od siebie nawzajem. Dlatego termin delty czasami wprowadza w błąd.

To wszystko od nas. Mamy nadzieję, że ten poradnik pomoże Ci znaleźć idealny latawiec i uniknąć niewłaściwego.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące kształtów latawców, na które nie masz odpowiedzi, napisz do nas wiadomość. Postaramy się pomóc.

wyróżnik cape kite

2 odpowiedzi na “Kształty latawców kite. Poradnik dla początkujących kitesurferów”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

wyróżnik cape kite

Przeczytaj także o tym:

Porady

Red Bull King of the Air 2023 – Startują Najbardziej Ekstremalne Zawody Kitesurfingowe

Kitesurfing to nie tylko sport – to połączenie siły wiatru, fal morskich i odwagi śmiałków, którzy zdobywają przestworza przy pomocy...
Czytaj dalej
Porady

Zawody kite Red Bull Megaloop zakończone

Wreszcie nadszedł ten moment! Wiatr o dużym nasileniu w końcu zawitał do Zandvoort w Holandii, gdzie 16 światowej klasy kitesurferów...
Czytaj dalej
Porady

Historia kite. Kitesurfing w 1987 roku

Jesteście gotowi na kawał historii kite? Zapraszamy Was do wehikułu czasu. Zobacz jak wyglądał kitesurfing w 1987 roku. Te filmy...
Czytaj dalej
Porady

Nowa kolekcja North Kiteboarding na rok 2024. Powrót do korzeni NORTH SAILS

North Kiteboarding i identyfikacja spójna z grupą North Sails Pływamy bez ograniczeń. Naciskamy na bariery i wszystko, co nas ogranicza....
Czytaj dalej
Porady

Potrójny kiteloop. Lorenzo Casati tworzy historię kite

Potrójny kiteloop w szalonych warunkach Świat kitesurfingu jest pełen emocji, gdy Lorenzo Casati, jedna z wschodzących gwiazd tego sportu, dokonał...
Czytaj dalej
Porady

ZAWODY KITE RED BULL MEGALOOP 2023

Pierwsza 10 wyłoniona na zawody kite Red Bull Megaloop 2023 Pierwszych 10 zawodników zostało zaproszonych na jedne z największych zawody...
Czytaj dalej
Porady

Puchar Polski w kitesurfingu

Dziś na Syberii, w pięknej scenerii i w przerwie pomiędzy intensywnymi zajęciami, mieliśmy okazję śledzić zawody freestyle w kitesurfingu, które...
Czytaj dalej
Porady

Zajęcia kitesurfingu w Pucku

Super trzy dni na wodzie czyli zajęcia kitesurfingu w Pucku Cieszę się, że mieliśmy możliwość spędzenia wspaniałego i pełnego wiatru długiego weekendu w urokliwym Pucku!...
Czytaj dalej
Porady

Zajęcia kite na półwyspie helskim

Cześć surfrybki! Uwielbiamy widzieć taką entuzjastyczną energię wśród naszej społeczności kite kursantów! Przed nami fantastyczne dwa dni pełne wiatru i...
Czytaj dalej
Porady

Kite na półwyspie helskim. Solidny wiatr i ciepła woda na początek sezonu 2023

Kończący się tydzień był bardzo udany, a wszystko działo się zgodnie z oczekiwaniami! Prognozy pogody się sprawdziły, a nad jeszcze...
Czytaj dalej
Porady

Kuźnica – idealne miejsce dla miłośników kitesurfingu

Kuźnica to malownicza miejscowość położona na Półwyspie Helskim, która zyskała popularność wśród miłośników sportów wodnych. W szczególności kitesurfingu, który w...
Czytaj dalej
Porady

Budowa baru kitesurfingowego

W tym wpisie przedstawiamy budowę baru kitesurfingowego oraz omówimy jaką rolę pełni podczas pływania na kitesurfingu. Bar kitesurfingowy to prawdopodobnie...
Czytaj dalej
Porady

Poradnik. Jak sterować jedną ręką latawcem?

W tym wpisie wyjaśnimy, jak pływać na kitesurfingu używając jednej ręki do kontrolowania latawca. Sterowanie jedną ręką ma wiele zalet....
Czytaj dalej
Porady

Poradnik. Jak napompować latawiec i podpiąć linki?

Ten poradnik ma na celu pokazać początkującym kitesurferom jak napompować latawiec i podpiąć linki. Wchodząc na plażę w pierwszej kolejności...
Czytaj dalej
Porady Aktualności

PREORDER AIRUSH 2023

PREORDER AIRUSH 2023 STARTUJEMY Z ZAMÓWIENIAMI Ruszamy z oczekiwanym preorderem na AIRUSH 2023. Zamówienie sprzętu z wyprzedzeniem jest idealnym sposobem...
Czytaj dalej
Porady

Czym jest frontstalling i jak mu zapobiec

Co to frontstalling? W tym poradniku przyjrzymy się zjawisku frontstallingu i sposobom jego uniknięcia. Zapraszamy do lektury. Prawdziwa równowaga :)...
Czytaj dalej
Wyjazdy

KITESAFARI na rozpoczęcie sezonu 2022!

Czy jest lepszy sposób by rozpocząć sezon 2022 niż pływanie na najlepszych spotach Morza Czerwonego? Wraz z Malayka zapraszamy Cię...
Czytaj dalej
Wyjazdy

KITESAFARI na luksusowym jachcie!

Kitesafari Egipt 2021 Lato dobiega końca, ale to nie koniec pływania w 2021 roku. Wraz z Malayka przygotowaliśmy specjalnie dla...
Czytaj dalej
Aktualności

Szkolenie kite na wyspie

Podługoweekendowe zajęcia kite Po weekendowy tydzień rozpoczęliśmy na wyspach. Półwysep po chwilowym oblężeniu ponownie opustoszał. Złapaliśmy piękne słońce, wysoką temperaturę...
Czytaj dalej
Porady

Jak samodzielnie wylądować latawiec?

Samodzielne lądowanie to umiejętność, która znacznie wpłynie na pewność Twoich kitesurfingowych umiejętności. Zatem przyjrzyjmy się jak samodzielnie wylądować latawiec. Ocena...
Czytaj dalej