Kształty latawców kite. Poradnik dla początkujących kitesurferów

separator

Opublikowano: 2 stycznia 2021

Zrozumienie wszystkich typów latawca może przyprawić o ból głowy. W rezultacie wiele osób używa niewłaściwego typu latawca dla swojego stylu kitesurfingu. Aby pomóc Ci tego uniknąć, wyjaśnimy podstawy różnych kształtów latawców i omówimy, jakich wyborów możesz dokonać, zaczynając pływać na kitesurfingu.

Stopień wygięcia kite. C shape vs konstrukcja płaska

Podstawową różnicą między kształtami latawca kite jest stopień wygięcia latawca. Możesz spotkać latawce, które są bardzo wygięte wzdłuż krawędzi natarcia i mają duże ilości materiału po bokach, w pobliżu tipów. Na przeciwległym końcu spektrum są latawce, które są bardziej płaskie wzdłuż przedniej krawędzi. Z małym rozbudowaniem tipów po bokach i większością poszycia skierowana do tyłu.

Latawce kite mocno wygięte są ogólnie nazywane C shapami. A latawce mniej łukowate określmy na potrzeby tego tekstu jako „płaskie”.

C shape vs konstrukcja płaska

Im bardziej płaski latawiec, tym bardziej potrzebuje olinowania czyli bridle. Bridle utrzymują skrzydło w spłaszczonym kształcie. Bez olinowania latawiec zacząłby wybrzuszać się w środku pod wpływem siły wiatru. Linki nie tylko utrzymują kształt latawca, ale także „zawiasują” krawędź natarcia. Dzięki temu latawiec może pochylać się i zmieniać kąt natarcia, poprzez przesunięcie drążka w górę lub dół. Zarówno latawce płaskie, jak i w kształcie litery C mogą w ten sposób wykorzystywać bridle. Jednak czysty latawiec C nie potrzebuje olinowania, aby utrzymać kształt. Może latać z 2 liniami mocy i 2 linkami sterującymi połączonymi na rogach tipu.

Więc jakie są praktyczne różnice między latawcami płaskimi i C shapami? Możemy się wiele nauczyć, obserwując siły podczas przyciągania i odpuszczania baru.

W płaskiej konstrukcji, kiedy przyciągasz drążek krawędź spływu opada. Ponieważ latawiec jest płaski, duża powierzchnia poszycia generuje sporo siły w poprzek skrzydła działając od kitesurfera. I odwrotnie, kiedy odpuszczasz bar, latawiec opada i zrównuje z wiatrem. Siły aerodynamiczne są wówczas zmniejszone w momencie odepchnięcia drążka.

Oryginalne latawce C shape są zupełnie inną konstrukcją. Kiedy przesuwasz bar do siebie lub do góry, wpływasz tylko na środkową sekcję, mniejszą powierzchnię poszycia która jest ściągana do dołu lub unoszona przez wiatr. W tej sytuacji otrzymujesz mniej mocy przez przyciąganie i mniej redukcji siły, odpuszczając bar.

Generowane siły w C shape vs konstrukcja płaska

Zasadniczo dobry płaski latawiec daje znacznie większą kontrolę nad jego siłą. Masz większe możliwości zdepowerowania latawca, większe bezpieczeństwo oraz znacznie większy zakres wiatrowy. Oznacza to również, że płaskie konstrukcje są łatwiejsze do skakania i zapewniają dłuższy czas lotu. Dodatkowe, wysunięte poszycia skierowane w stronę ridera zapewnia noszenie na krawędzi okna. Płaski latawiec przypomina więc, trochę lotnię do skakania.

Latawiec C shape szybko przelatuje przez okno wiatrowe, a potem opuszcza Cię z małą mocą. Ta właściwość wykorzystują riderzy freestyle. Duże sekcje boczne tipów mają swoją funkcję. Siły boczne zapewniają stabilność boczną latawca. Panele boczne zapobiegają opadaniu latawca na bok. W C shapie, jeśli wszystkie linki się poluzują, dobry latawiec powinien utrzymać swoją pozycję.

Podsumowując istnieją ogromne różnice między płaskimi latawcami a latawcami typu C shape.

Warto jednak zauważyć, że w praktyce większość sprzedawanych latawców kitesurfingowych, nie znajduje się na ekstremalnych krańcach charakterystyki.

Jeśli zbudowałbyś latawiec, który byłby całkowicie płaski, bardzo trudno byłoby utrzymać go w powietrzu. Widzimy takie sytuacje gdy ktoś nie dopompuje swój latawiec 😉

Podobnie, konstrukcja latawieca C shape z 4 prostymi połączeniami (jak np. Takoon pro model Franz Olry z 2004 roku), również nie jest powszechny ze względu na ograniczoną moc, kontrolę i zakres wiatrowy. Są to konstrukcje znajdujące się na ekstremalnych końcach charakterystyki latawców.

Współczynnik ratio latawców kite

Kolejną ważną cechą latawca, którą omówimy jest jego proporcja. Mówiąc prościej, jest to współczynnik jego długości do szerokości. Tą proporcję producenci określają jako współczynnik ratio. Wysoki współczynnik będzie charakteryzował latawiec o długim, chudym i wrzecionowatym kształcie. Latawce o niskim współczynniku będą krótkie i szerokie.

Przedstawia współczynnik ratio latawcy
Współczynnik ratio latawcy

Latawce o niskim współczynniku, bardzo łatwo skręcają. Kompaktowy kształt ułatwia zmianę kierunku. Dlatego dobry latawiec o niskim aspekcie powinien być w stanie obracać się w miejscu, co również oznacza, że łatwo go zrestartować z wody.

Długi, wąski latawiec wymaga więcej wysiłku, aby zmienił kierunek lotu.

O różnicach między niskim i wysokim współczynnikiem proporcji możemy dowiedzieć się znacznie więcej, obserwując co się dzieje podczas zwiększania i zmniejszania mocy.

Przy małych kątach natarcia na wiatr, skrzydło z wysokim współczynnikiem ratio gwałtownie zwiększa siłę nośną. Latawiec o niskim współczynniku kształtu, zwiększa ciąg płynniej. Oznacza to, że latawce o wysokim współczynniku mogą zapewnić nieco lepszą wydajność i większą moc blisko krawędzi okna. Takie latawce lepiej ostrzą na wiatr, a także dalej szybują w skokach. Trzeba jednak zaznaczyć, że przy słabym wietrze taki latawiec łatwo przebrać i sprawić, że wystąpi backstalling czyli opadanie w tył.

Z latawcem o niskim współczynniku ratio posiadają większy kąt natarcia na wiatr, przez co nie są tak efektywne jak te o wysokim współczynniku. Płynniejsza zmiana ciągu i mniejsza tendencja do przebrania sprawia, że ​​latawce z niskim współczynnikiem, są bardzo wybaczające. Na przykład podczas porywów latawiec o niskim współczynniku generuje moc płynnie, podczas gdy latawiec o wysokim współczynniku kształtu twardo kopie oddając szkwały.

Podsumowując:

Dobry latawiec do kite o niskim aspekcie powinien być przyjazny dla użytkownika – szybko skręcający, łatwo wstający z wody i ekstremalnie stabilny.

Dobry latawiec o wysokim współczynniku kształtu zapewnia większą wydajność, mniejszy opór i większą moc w oknie wiatrowym.

Jaki latawiec wybrać?

Tak więc latawce mają różne współczynniki ratio i różny stopień wygięcia w C. W tej przestrzeni znajdziesz wybór różnorodnych latawców do różnych celów. Jeśli jesteś typowym początkującym, który właśnie skończył lekcje kitesurfingu, potrzebujesz latawiec bardziej płaski. Taki który zapewni Tobie świetną kontrolę mocy na barze i dużą stabilność. Potrzebujesz także latawiec o średnim współczynniku ratio. Wynika to z tego że, jako początkujący, chcesz łatwości użytkowania i restartu z wody (cecha płaskiego skrzydła) oraz potrzebujesz dobrej wydajności pod wiatr (cecha średniego ratio).

Charakterystyka latawców na przykładzie firmy Duotone
Charakterystyka latawców na przykładzie firmy Duotone

Jeśli chcesz latawiec dedykowany wysokim skokom, możesz pójść w latawce o wyższym współczynnikowi proporcji i nieco bardziej płaskiej konstrukcji. Takie skrzydła zapewniają większą wydajność i kontrolę mocy, dzięki czemu będą sprzętem do latania.

Złym wyborem dla początkujących, będzie wybór w pełni wygiętego latawca C shapa. Latawiec taki jak np. Vegas nie jest przeznaczony dla osób początkujących i chcących dobrego zakresu wiatrowego. Co więcej, Vegas ma wysoki współczynnik ratio, co nadaje mu nieco agresji w oknie wiatrowym. Jest to skrzydło przeznaczone dla poważnych lub profesjonalnych riderów, którzy chcą mocnych loopów lub skoków unhooked. Jeśli planujesz pływać unhooked, to jest bardziej przyjazny dla Ciebie będzie hybryda latawca na bazie C shapea. Będąc trochę bardziej płaską konstrukcją i mając bardziej rozbudowany bridle, daje więcej mocy, kontroli i większy zakres wiatrowy. Ale nadal ma zdolność dryfowania z wiatrem, dobrego skręcania i daje możliwość pływania unhooked.

Co zaskakujące, jeden z najbardziej wybaczających latawców jest w rzeczywistości dość wygięty. Latawce wave świetnie dryfują podczas wyluzowania linek. Duże tipy w połączeniu z niższym współczynnikiem ratio pozwalają na skręcanie w miejscu i łatwy restart z wody. Jest to najprawdopodobniej najbardziej wybaczająca konstrukcja latawca, na jakiej kiedykolwiek pływaliśmy. Jest to świetne rozwiązanie dla osób chcących pływać na deskach kierunkowych.

Terminy spotykane podczas wyboru latawca

Teraz omówmy parę terminów, które spotkasz podczas szukania latawca.

Latawce które mają średnie wygięcie oraz średni aspekt ratio nazywają się hybrydami. Hybrydy są bardzo popularne, ponieważ wielu pływających osób lubi mieszać style sesji kite. Nie chcą robić tego samego każdego dnia.

Innym terminem, który usłyszysz jest termin bow. Terminem bow opisuje się latawce, które należą często do konstrukcji płaskich. W praktyce bowami nazywamy konstrukcje, które mają wklęsłą tylną krawędź latawca, nazywaną również krawędzią spływu. Wygląda trochę jak łuk. Tak się składa, że ​​wiele super płaskich latawców ma odchylone do tyłu tipy, więc termin płaskich latawców i pojęcie bowa są z sobą połączone.

Jednak możesz spotkać płaskie latawce, które w ogóle nie mają kształtu łuku. Wtedy masz do czynienia z latawcem typu delta. Termin delta jest ogólnie używany do opisania latawca hybrydowego. W praktyce latawiec delta oznacza po prostu, że czasza jest z grubsza trójkątna z perspektywy jeźdźca, lub na ziemi po rozwinięciu. Delta powstała na bazie C shapa, wykorzystując panele boczne w celu zapewnienia bocznej stabilności. Następnie poszerzono środkową sekcję, ponieważ ta zapewnia lepszą kontrolę mocy na barze. Rezultatem jest hybryda właściwości latawca.

Latawce bow i delta
Latawce bow i delta

Ale możesz rozszerzyć środkową sekcję na płaskim latawcu lub możesz przedłużyć środkową sekcję na mocno wygiętym latawcu C shape co oznacza, że ​​możesz uzyskać daszki w kształcie delty, które są zupełnie inne od siebie nawzajem. Dlatego termin delty czasami wprowadza w błąd.

To wszystko od nas. Mamy nadzieję, że ten poradnik pomoże Ci znaleźć idealny latawiec i uniknąć niewłaściwego.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące kształtów latawców, na które nie masz odpowiedzi, napisz do nas wiadomość. Postaramy się pomóc.

wyróżnik cape kite

2 odpowiedzi na “Kształty latawców kite. Poradnik dla początkujących kitesurferów”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

wyróżnik cape kite

Przeczytaj także o tym:

Wyjazdy

KITESAFARI na luksusowym jachcie!

Kitesafari Egipt 2021 Lato dobiega końca, ale to nie koniec pływania w 2021 roku. Wraz z Malayka przygotowaliśmy specjalnie dla...
Czytaj dalej
Aktualności

Szkolenie kite na wyspie

Podługoweekendowe zajęcia kite Po weekendowy tydzień rozpoczęliśmy na wyspach. Półwysep po chwilowym oblężeniu ponownie opustoszał. Złapaliśmy piękne słońce, wysoką temperaturę...
Czytaj dalej
Porady

Jak samodzielnie wylądować latawiec?

Samodzielne lądowanie to umiejętność, która znacznie wpłynie na pewność Twoich kitesurfingowych umiejętności. Zatem przyjrzyjmy się jak samodzielnie wylądować latawiec. Ocena...
Czytaj dalej
Porady

Porada. Jak samodzielne wystartować kite

Jak samodzielne wystartować kite? Jadąc na pływanie, może zdarzyć się sytuacja w której znajdziemy się sami na spocie. Wieje piękny...
Czytaj dalej
Aktualności

Kolekcja North Kiteboarding 2021 „It Calls”

Kolekcja North Kiteboarding 2021. Projektanci North spędzili ostatnie dwanaście miesięcy, projektując produkty, który celebrują dyscypliny kitesurfingu, wypuszczając modele dla Big...
Czytaj dalej
Porady Aktualności

Nowa kolekcja Airush 2021

PRZEDSTAWIAMY KOLEKCJĘ AIRUSH 2021 PRZEZ INNOWATORÓW DLA INNOWATORÓW Wraz z rozwojem kiteboardingu, coraz bardziej skupiamy się na dłuższych cyklach rozwoju,...
Czytaj dalej
Aktualności

Fale, latawce i WOŚP. Czyli zamykamy styczeń białym puchem. Aktualności z szkoła kite CapeKite.

Szkoła kite CapeKite gra z WOŚP Ostatnia niedziela stycznia to, dzień pod znakiem wielu wydarzeń z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy....
Czytaj dalej
Porady

Jak kupić pierwszy latawiec kite?

Wybór i kupno pierwszego latawca kite może przysporzyć bólu głowy. Obecnie jest mnóstwo możliwości, marek na rynku oraz ofert sprzedaży...
Czytaj dalej
Porady

Backstalling jak rozpoznać i naprawić przepadający latawiec kitesurfingowy

W tym poradniku przyjrzymy się backstallingowi, jak go rozpoznać, oraz jak mu zapobiec. Co to backstalling i jak go rozpoznać?...
Czytaj dalej
Porady

Zrozumieć okno wiatrowe. Poradnik dla początkującego kitesurfera.

Okno wiatrowe to podstawowe pojęcie w kitesurfingu. Zrozumienie tej koncepcji pomoże na początku lekcji kite. Okno to przestrzeń, po której...
Czytaj dalej
Porady

Kształty latawców kite. Poradnik dla początkujących kitesurferów

Zrozumienie wszystkich typów latawca może przyprawić o ból głowy. W rezultacie wiele osób używa niewłaściwego typu latawca dla swojego stylu...
Czytaj dalej
Porady Aktualności Pogoda

Zrozumieć wiatr. Poradnik dla kitesurferów.

Przed zejściem na wodę kitesurfer, powinien być w stanie ocenić, czy warunki są bezpieczne, czy może lepiej odpuścić i nie...
Czytaj dalej
Porady

10 rad przed nauką od kursantów Szkoły Kitesurfingu Cape Kite

Cześć! Nasze przygody z kitesurfingiem rozpoczęły się ponad 14 lat temu. Często byliśmy samoukami. Na początku było dużo przygód. Nieodpowiedni...
Czytaj dalej
Porady

Jak skakać na kitesurfingu?

Dzisiaj omówimy jak nauczyć się skoków na kitesurfingu. Powód, dla którego wszyscy uczymy się pływać na desce to możliwość latania...
Czytaj dalej
Aktualności Pogoda

Ostatni weekend maja z kite

Ostatni weekend maja spędziliśmy na kite w Pucku. Były progresywne sesje i zakończone kursy. Podczas weekendu, nasi klienci również skorzystali...
Czytaj dalej
Porady

Kontrola stanu i trymowanie baru

W tym poradniku pokazujemy, jak sprawdzić i wytrymować prawidłowo linki. Kontrola stanu i trymowanie baru nie jest trudną czynnością. Wystarczy...
Czytaj dalej
Aktualności Pogoda

Mocny zachodni front i zajęcia kite

W połowie maja zrobiło się chłodniej, jednak wiatr nas nie opuszczał. Robiliśmy zajęcia kite, pływaliśmy i korzystaliśmy z mocnych frontów...
Czytaj dalej
Aktualności

Nauka kitesurfingu, czyli początek maja pod znakiem wysokich temperatur

Początek maja upłynął pod znakiem wysokich temperatur oraz równego wiatru z południowego wschodu. Woda nagrzała się do tego stopnia że...
Czytaj dalej
Aktualności

Majówka za nami. Suchy trening kite i surf

Majówka za nami, było ciepło, słonecznie, niestety wiatru nie dużo. W związku z tym postanowiliśmy korzystać z pięknej pogody jeżdżąc...
Czytaj dalej