Okno to przestrzeń, po której może latać Twój latawiec kite. Znajduje się ono po stronie zawietrznej od Twojej pozycji, nigdy po stronie nawietrznej. Okno ma kształt pół kopuły. Promień kopuły to odległość między osobą sterującą a latawcem.
Pozycja latawca w oknie wiatrowym jest opisany za pomocą godzin na tarczy zegara. Godzina 9 oznacza, że latawiec jest po lewej stronie, w pobliżu poziomu gruntu, wyżej masz dziesiątą, a następnie godzina 11. Godzina 12 to środek okna wiatrowego czyli zenit. Po prawej stronie masz godzinę 1, 2, a następnie 3 przy ziemi. Godzinę 9 i 3 nazywamy skrajem okna wiatrowego.
Należy również zauważyć, że pozycja na 10:30 i 13:30 to pozycja w której, latawiec znajduje się 45 stopni nad ziemią. W tej pozycji najczęściej prowadzi się latawiec podczas pływania.
Okno wiatrowe ma różne strefy mocy. Gdy stoisz plecami do wiatru, obszar bezpośrednio przed tobą, z wiatrem jest strefą dużej mocy. Strefę dużej mocy oznaczono na czerwono. Jeśli latasz latawcem w tym obszarze, porusza się on bardzo szybko i wytwarza największą siłę. Odsuwając latawiec z tego obszaru z wiatrem, poruszając się w górę lub w bok okna, osiągasz mniejszą moc. Strefa średniej mocy jest oznaczona na żółto. Przesuwając latawiec jeszcze dalej do krawędzi okna wiatrowego, dotrzesz do strefy niskiej mocy.
Kiedy stoisz z wiatrem w plecy, strefa małej mocy znajduje się nad głową i po bokach. Krawędź okna wiatrowego to miejsce gdzie najdalej pod wiatr może polecieć latawiec. Na zewnątrz od krawędzi okna znajduje się strefa braku mocy, gdzie twój latawiec nie będzie w stanie utrzymać się w powietrzu.
W strefie wysokiej mocy przednia krawędź latawca (tuba główna) będzie poruszać się bardzo szybko. Gdy osiąga strefę małej mocy, wówczas porusza się wolniej.
Aby zrozumieć zależność mocy od strefy w której znajduje się latawiec, przyjrzyj się bocznemu rzutowi okna wiatrowego. Widać, że latawiec będący głęboko w oknie wiatrowym lata pod dużym kątem natarcia na wiatr, dlatego latawiec generuje dużą moc i tam znajduje się strefa dużej mocy. Podczas gdy latawiec jest umieszczony blisko krawędzi okna, kąt natarcia jest niewielki i w konsekwencji latawiec nie generuje wiele mocy.
Jeśli sterujesz latawcem delikatnie nadając kierunki, będzie on poruszał się powoli pozostając w strefie niskiej mocy. Jeśli obrócisz latawiec ostrzej, przednia krawędź latawca będzie celować głębiej w okno wiatrowe. Rozumiejąc strefy mocy, powinieneś dostrzec, że jeśli mocniej skręcisz latawcem to poprowadzisz latawiec do centrum naszej półkopuły, czyli strefy większej mocy. Mocne ruchy latawcem do strefy dużej siły znane są jako power dive’y.
Podczas nauki, sztukę sterowania należy opanować używając mniejszego latawca i pod opieką instruktora aby mieć pewność, że nie skrzywdzisz siebie ani nikogo innego. Na początku będziesz wykonywać delikatne wychylenia w zielonej strefie, w późniejszym czasie agresywniej pracując latawcem opanujesz sztukę generowania mocy.
Spójrz na rzut okna wiatrowego z góry. Bezpośrednio przed tobą z wiatrem znajduje się czerwona strefa, dalej po bokach, strefa średniej mocy a daleko na skraju okna wiatrowego, strefa małej mocy. Za twoimi plecami znajduje się strefa braku mocy gdzie latawiec nie lata. Zrozumienie pionowego rzutu okna wiatrowego jest przydatne podczas startu latawca z brzegu. Starując latawiec powinieneś ustawić się tak, by latawiec znajdował się w strefie małej mocy. Startując mając przed sobą latawiec z wiatrem w power zone, narażasz się na niebezpieczeństwo niekontrolowanego pociągnięcia przez latawiec.
Strefy mocy są bardzo przewidywalne przy równym wietrze. Jednak w pewnych sytuacjach strefy mocy mogą się zmieniać. Jeśli w pobliżu znajduje się wiele przeszkód na poziomie gruntu, na przykład trzciny, wydmy lub nawet fale powodują one opór. Wiatr będzie słabszy w pobliżu poziomu gruntu. Więcej na temat wpływu przeszkód na wiatr, przeczytasz tutaj. Ponadto, przy silniejszym wietrze, możesz spodziewać się rozszerzania stref mocy, a twój latawiec może latać przylegając do krawędzi okna wiatrowego. Przy słabym wietrze strefy mocy chowają się, a latawiec siedzi głębiej w oknie wiatrowym pod wpływem własnego ciężaru. Porywisty wiatr oznacza, że strefy mocy nieustannie się zmieniają, co może powodować problemy podczas sterowania.
Mamy nadzieję, że koncepcja okna wiatrowego jest teraz dla Ciebie bardziej zrozumiała i ułatwi naukę sterowania latawcem.
[…] latawiec może nie wystartować, nawet jeśli ustawisz latawiec w power zonie (więcej o oknie wiatrowymi i strefach mocy). Natomiast po uniesieniu się latawca na parę metrów zacznie się cofać […]
[…] omówmy trzymanie latawca w zenicie. O zenicie i oknie wiatrowym przeczytasz tu. Jeśli chcesz trzymać latawiec stabilnie w miejscu, połóż dłoń […]